Zapachy, kolory i smaki mojego dzieciństwa – część 2

Szum topoli i spanie na sianie.

W poprzednim poście opisałam mój pierwszy pobyt na wsi u krewnych mojego taty. Tym razem ciąg dalszy wspomnień.

Jak napisałam poprzednio, po raz pierwszy pojechałam na wieś, gdy miałam cztery lata. Odtąd, każdego roku latem tata zawoził mnie ze starszą siostrą do cioci i dziadków na co najmniej miesiąc wakacji . Uwielbiałam te letnie pobyty na wsi. Ciocia miała dwójkę dzieci w wieku zbliżonym do nas, plus przyjeżdżał jeszcze z innego miasta nasz kuzynek, więc towarzystwa nam nie brakowało. Tak z perspektywy czasu, to myślę, że ciocia była kobietą o złotym sercu i anielskiej cierpliwości, że godziła się na ten spęd dzieciaków w porze największego nasilenia prac polowych. Na szczęście byli dziadkowie, którzy nas trochę pilnowali, choć i tak większość czasu chodziliśmy samopas wymyślając coraz to nowe zabawy. Oto niektóre z nich.

My, dziewczynki lubiłyśmy np. wdrapywać się na mur z kamienia odgradzający gospodarstwo cioci od sąsiadów, żeby bawić się położonymi tam poza zasięgiem dzieci kolorowymi szkiełkami z potłuczonych fajansowych talerzy i kubków, oraz kolorowych butelek. Bardzo podobały nam się te szkiełka, bo były na nich fragmenty motywów kwiatowych. Ciocia nie pozwalała nam tam wchodzić, w obawie że się pokaleczymy, ale i tak robiłyśmy to w tajemnicy przed nią. Naśladując nasze mamy robiłyśmy w takich maciupeńkich buteleczkach po lekarstwach „przetwory” z różnych ziaren i płatków polnych kwiatów. Chłopcy usiłowali dostać się do jaskółczych gniazd uwitych pod strzechami budynków gospodarczych i na drzewach. Do repertuaru zabaw w gronie mieszanym należały bitwy na  zielone kulki zebrane z krzaków ziemniaków, czy zawody, kto złapie więcej chrząszczy do butelki. Myśmy się nigdy nie nudzili, choć nie przypominam sobie żadnych zabawek.

Dużo czasu spędzaliśmy nad pobliską rzeczką. Chodziliśmy tam sami, bo była wąska i płyciutka. Przejrzysta jak szkło woda płynęła leniwie mieniąc się w słońcu. Dno zalegał żółciutki czysty piasek. Taplaliśmy się godzinami, a w najpłytszym miejscu budowaliśmy baseniki dla maleńkich srebrnych rybek, których mnóstwo pływało w wodzie. Robiło się okrągły wał z piasku wystający nad wodę zostawiając małą przerwę, którą rybki wpływały do środka. Wtedy zamykało się wejście, i rybki zostawały uwięzione w baseniku. Nie rozumieliśmy tylko, dlaczego wkrótce po zamknięciu zaczynały pływać do góry brzuszkami. A one po prostu umierały dusząc się w nagrzanej płyciźnie. Po wymoczeniu się w wodzie, aż skóra dłoni i stóp przypominała stare, pomarszczone jabłko zalegaliśmy przy brzegu na białym, ciepłym piasku obserwując płynące po niebie obłoki i wyobrażając sobie co one sobą przedstawiają. Ptaki, zwierzęta, potwory z bajek. A temu wszystkiemu towarzyszył nieustanny szum topoli rosnących nad rzeką. To były cudne, niezapomniane chwile.

Na same żniwa, lub kolejne sianokosy, przyjeżdżali rodzice moi i kuzyna żeby pomóc wujostwu i dziadkom. Gdy nadszedł czas zwózki siana, lub snopów z wyschniętym zbożem, to nas, dzieciaków nie mogła ominąć frajda przejechania się na szczycie drabiniastego wozu załadowanego zbiorami.

Plony zwiezione do stodoły. Po jednej stronie niemal pod dach złożone zboże czekające na młócenie, a po drugiej równie wysoko świeżutkie, pachnące siano, na które czekałyśmy my, dzieciaki żeby móc na nim spać. Cóż to była za radocha. Najpierw po odgarnięciu przygotowanych przez ciocię posłań, do późne nocy harce, hulanki, swawole. Zmęczeni rozrabianiem i odurzeni cudownym zapachem usypialiśmy zakopani po szyję w sianie nie dbając o koce i poduszki. Zaraz po przebudzeniu znów szaleństwo z sianem w roli głównej, dopóki ciocia nie zawołała nas na śniadanie.

Tych nocek na sianie nie było dużo, bo wraz z ukończeniem największego nawału letnich prac polowych wracaliśmy z rodzicami do miasta. Do małego domku z małym podwórkiem. Do miejsca, gdzie nie było słychać szumu drzew i śpiewu ptaków. Za to non stop z zakładu, który był po sąsiedzku dochodził huk traków, które 24 godziny na dobę rozdrabniały ogromne bloki kamienne na grys i na mączkę skalną. Biały pył wdzierał się do domu pokrywając wszystko. Wciskał się do oczu, nosa i gardła podrażniając błony śluzowe. Wszystko w okolicy było nim pokryte. Nieliczne drzewa, domy i trawa.

Cdn.

 

 

4 myśli na temat “Zapachy, kolory i smaki mojego dzieciństwa – część 2

  1. Ja wciąż wypatruję w obłokach różne dziwy 🙂
    Byłam najstarsza z wnucząt, ale za to jak przyjeżdżałam do dziadków na wieś, to bawiłam się z taty siostrami – 4i 5 lat starszymi ode mnie. Pamietam namiot za domem w ogrodzie, tam się spotykało całe towarzystwo. I koło domu rzeczka płytka, ale już w centrum wsi przy młynie była zrobiona zapora i tam można było już popływać. Ech…
    Czekam na ciąg dalszy- Twoje wspomnienia przywołują moje 🙂

    Polubienie

    1. Witaj Roksano. Cieszę się, że moje wspomnienia przywołują Twoje, na pewno pełne beztroskich, szczęśliwych chwil. Pewnie będzie ciąg dalszy, ale najpierw muszę się pozbierać psychicznie do kupy po bardzo smutnym dla mnie wydarzeniu. Pozdrawiam.

      Polubienie

  2. Czytam i przypominam sobie każdy jeden dzień każdych kolejnych wakacji u dziadków… rozmarzylam się…chciałabym tam do tamtych czasów wrócić choć na chwilę:)
    A w ogóle wydaje mi się że wtedy dzieci miały szczęśliwsze dzieciństwo (z mojej, nie dzieci dziś perspektywy 😅 )
    Pozdrawiam

    Polubienie

    1. Witaj Basiu. No zobacz. Jak nam, dzieciom mało było potrzeba do szczęścia. Najważniejsza była chyba atmosfera miłości i akceptacji ze strony dziadków. Wtedy świat był piękny niezależnie od warunków w jakich się przebywało.. Kiedyś wnuczki zaskoczyły mnie bardzo mile, wspominając, jak bardzo lubiły przychodzić do mnie, gdy były małe żeby bawić się i zostawać na noc. Bo u babci były inne zabawy niż w domu i nie było rygorów, które z racji obowiązków wychowawczych narzucali rodzice. Myślę, że jeszcze po latach, nie będą pamiętać, gdzie, i na jakich wczasach za granicą byli z rodzicami (bo w końcu wszystkie kurorty i plaże są do siebie podobne) za to, tak jak dzisiaj wspomną z nostalgią pobyty u babci, choć tym razem było to w trzypokojowym mieszkaniu w bloku, w mieście.

      Polubienie

Dodaj komentarz